e-torpedo le webzine sans barbeles



Tablas Tcheques

Catégorie intérieur
Il y a (91) contribution(s).

(JPEG)

Le froid et la France, la France dans le froid, dites-le dans le sens que vous voulez, vous obtenez de toute façon l’envie d’aller respirer un autre air.

L’esprit, barbouillé de cette grisaille où se confondent ciel et asphalte cherche désespérément une couleur.

Un concert à Prague, qui tombe à pic me fait conduire la troupe de saltimbanques indiens dans un festival Tzigane.

Nous avons sauté dans le bus comme des gamins soudain libérés, trop contents de nous tirer si bien que nous nous sommes vite installés afin de fermer les yeux rapidement et rêver à d’autres routes, plus poussiéreuses, plus caillouteuses sur lesquelles nous avançons au milieu des champs de canne à sucre sous un soleil de plomb.

Les autres passagers derrière.

Devant mes yeux il n’y avait plus que l’Inde, la route et au bout de cette route Prague et les Tziganes.

De nouveau en voyage...

Je me réjouissais de voir le paysage défiler ainsi et plongeais dans un sommeil salvateur « lâcher prise et s’endormir, là maintenant, pensais-je, avec le moteur en bruit de fond et me mettre à rêver des plaines d’Uttar Pradesh vertes et chaudes ou crient les paons dans la brume matinale, c’est tout ce que j’ai à faire et c’est tant mieux ! »

Et hop ! Uttaripura, petit bled quelconque sans intérêt mais c’est là ou s’arrêtait le bus car le chauffeur me grugea en me faisant descendre à la mauvaise station. Pas étonnant, je ne voyageais pas seule mais avec un petit chien trouvé sur une route de montagne, comme mort sur la chaussée avec une patte bousillée et tout plein de crasse. Les indiens détestent les chiens pour la plus grande partie et on n’en verra jamais dans un transport de personnes. Le pauvre avait dû rester caché dans mon écharpe à moitié étouffé pour éviter qu’on se fasse repérer avant l’arrivée, ce qui finit par arriver. C’était pas si grave, je connaissais un sadhu qui créchait parfois par ici.

Les « Shilum-connexions » s’avéraient parfois plus utiles qu’on ne puisse le soupçonner et avec cette chaleur terrible, une pause ne pouvait être que la bienvenue !...

Les gens du bus stand se marraient en regardant mon chien, étonnés et amusés de ce comportement typiquement occidental et me firent faire le tour complet du village avant de me déposer. Après quinze chys et dix samosas avalés ma tête s’était mise à tourner, je ne me sentais pas bien, en fait je crevais de chaud. Au moment de saluer la famille, tenant tant bien que mal mon petit compagnon contre moi, je tombais raide dans un vide total...

Je m’éveillais dans le doux vent d’un fan en feuilles. Un gamin me faisait de l’air patiemment, tenant mon petit compagnon canin dans sa main libre qu’il regardait avec tendresse.

J’avais la tête lourde de fièvre, j’avais du choper la malaria.

L’homme de la maison me fit fumer une espèce de boule noirâtre spongieuse qui aurait pu être un champignon censé guérir la fièvre. N’étant pas à mon premier essai de substance bizarre, je fumais le truc dans un shilum et attendit la détente. C’est vrai qu’il faisait chaud ! Je transpirais à grosses gouttes sur ma paillasse de fortune !...

Juste à côté, l’unique vache maigre ruminait son foin devait nourrir les mômes et ses bouses mélangées faisaient le charbon nécessaire aux fourneaux dans ces contrées presque totalement déboisées. Visiblement la ferme était très pauvre, les murs étaient tout juste commencés et semblaient tarder à se finir, sans électricité ni lit comme dans beaucoup de maisons en Inde.

La famille ne devait pas avoir de quoi se nourrir mais j’avais droit à un repas copieux devant les mioches qui me regardaient avec envie, situation qui me mettait plutôt mal à l’aise. Ils tenaient fermement le chiot chacun leur tour dans leurs bras qui avait été lavé, soigné et que visiblement ils ne tenaient pas à me rendre. Pour lui je n’avais plus de soucis, il avait trouvé une maison !

L’hospitalité indienne est chaleureuse, on peut en prendre de la graine, car sans idées reçues ni arrières pensées, je fus soignée et nourrie chez de parfaits inconnus.

Dès que fus capable de marcher, nous allâmes rendre visite à un vieil ermite qui vivait plus loin sur les rives du Gange. La petite cabane de paille à quelques mètres de l’eau sacrée était charmante mais il fallait faire gaffe, les serpents grouillaient par ici.

Lorsque je rencontrais le vieux swami, je vis un homme très âgé, ses cheveux étaient bien blancs et ses yeux fixes d’un bleu étonnant. Seul et aveugle, vivant ici où il fallait descendre des petites falaises de sableuses glissantes, au milieu des serpents et puis rien, seuls quelques buissons et quelques arbres qui se battaient pour survivre dans le vent sec et brûlant de ce début d’été... Vu son grand âge ; il restait couché dans l’ombre de sa cabane et allait juste faire ses ablutions dans le Gange avec son bâton et les cobras pour guides.

Le vieil ascète attendait patiemment son heure dans une parfaite quiétude. Dans son souhait de transmission, il fit de moi sa « nièce ».

Je partis de cette cabane au milieu de nulle part, transformée. J’aurais aimé n’avoir aucun impératif mais n’ayant pas encore réussi à faire abstraction du temps et trop jeune pour comprendre qu’il fallait parfois balancer tout ça pour se donner le temps de vivre ces rencontres intemporelles dont la magie n’apparaît qu’une fois...

De retour au village, je tentais de donner quelques deniers aux fermiers qui refusaient toute aide. Je ne risquais pas de repasser un jour dans ces contrées, il me fallait alors donner à mon tour. Alors me vînt une idée. L’argent ne faisait pas le bonheur, c’était un fait entendu. Mais vu que j’avais quelques roupies dans mes affaires, je décidais de monter un cinéma de fortune avec l’aide de quelques complices.

N’oublions pas qu’ici le septième art est sacré, en tout cas celui des comédies musicales apportant le rêve et l’illusion dans un monde qui en était complètement dénué. Ce bonheur virtuel avait le rôle de médicament qui soulageait les douleurs du peuple.

Ce village comme de nombreux autres était totalement dépouillé de tout mais des gamins débrouillards réussirent à me tirer un fil électrique qui allait permettre la diffusion sur la place principale. Le courant était piqué sur une des autres lignes piratées à d’autres abonnés, comme ça se pratiquait habituellement ici.

Personne ne pouvait payer ses factures de courant alors chacun se servait sur les lignes existantes.

Il arrivait parfois d’assister à des scènes surréalistes et je me souviens avec un sourire d’un employé des services d’électricité népalais tentant de raisonner des villageoises armées de coupe-coupe qui le menaçaient de lui couper les pieds s’il leur supprimait la ligne.

Je me dis alors que la même scène en Europe aurait été fantastique. Mais en Inde, tout était possible ! Les représailles de l’état se présentaient sous forme de coupures quotidiennes, aux heures chaudes du début d’après midi, mais tout le monde ici savait survivre sans air conditionné et chacun y trouvait son compte de toute façon.

Les habitants étonnés et ravis ne tardèrent pas à sortir paillasses et tapis et s’installèrent dans une excitation enfantine. Comme il y avait plusieurs films bien longs ça allait nous pousser jusqu’à l’aube !

Au petit matin, Je décidais de partir. Je traversais la place où les habitants étaient pour la plupart endormis, saoulés d’images et de musique. Les enfants dormaient le petit chien entre les bras, leur mère était allongée près d’eux. Je déposais à sa tête un sac de vêtements au milieu desquels j’avais caché quelques roupies et quittais le village le cœur gros, dans la brume du matin et l’odeur de la rosée indienne, en route vers je ne savais quoi de mieux ou de pire mais peu importait, je ne pouvais pas m’attacher et poser mon sac, c’est tout ce que je savais. Les yeux bleus du swami me souhaitèrent bonne route, les plaines vertes et humides défilaient dans la brume typique de la région alors que Surya pointait son nez à l’horizon de son énorme boule rouge vif qui déchirait la terre. Je montais dans le premier bus en regardant les champs de canne, sans me retourner.

Le soleil me réveilla, j’avais la figure collée à la vitre et le dos en compote. Non ce n’était pas le bus stand de Kampur mais la gare routière de Prague, le terminus de ce voyage.

Il faisait chaud, très chaud, autant qu’un matin de printemps dans la vallée du Gange. Fini l’hiver parisien, le soleil Tchèque nous redonnait le sourire...

L’enchaînement avait été brutal, du bus à la traversée mémorable de la ville dans une fanfare bordélique ou se mêlaient tablas et tubas, guitares et castagnettes du Rajasthan. C’était la Tchéquie des Roms où tout semblait nous sourire, je ne perçus pas à l’époque sa face blanche xénophobe.

Après plusieurs concerts notre séjour s’était terminé par un Sabbat mémorable qui ramena les flics locaux en pleine nuit.

Fallait pas oublier qu’on était en Europe où sévissait la même maladie de la plainte pour le bruit que chez nous.

Nous fêtions le succès du grand rendez vous annuel des Tziganes du monde et nous le fîmes jusqu’au petit matin, avant de remonter dans le maudit véhicule qui nous ramena vers le pays vert de gris.

L’aventure prenait fin mais dans ma tête, le voyage avait repris sa place d’honneur grâce à l’aide des tziganes et ma tête se vidait doucement des tracas du monde gris pour se remplir de voyages intérieurs et extérieurs...

Au réveil à Paris, après avoir salué mes amis, je fonçais dans le tube sous terrain ou étrangement plus rien ne m’atteignait, ni la lourdeur, ni l’odeur, ni la mauvaise humeur des passagers.

Je repartis vers ma forêt faire d’autres rêves de nouveaux départs pour replonger dans les histoires passées, celles qu’il me tardait de raconter.

L’escapade avait divinement bien porté ses fruits, l’asphalte et le ciel avaient enfin une teinte différente qui donnait l’espoir d’un nouvel horizon pas si lointain...



Publié le 5 décembre 2005  par manuji


envoyer
imprimer
sommaire
Forum de l'article
  • Tablas Tcheques
    16 juillet 2015, par LizaBrien
    France is really a nice place to visit. It is one of the most visited place in the world. - Steven C Wyer
    • Tablas Tcheques
      27 juillet 2015, par yogesh
      Generally After i don’t crank out tips on-line on-line site, nevertheless Let me show it certain document seriously sent everyone due to this. Commonly gratifying write-up ! custom cell phone cases
      • Tablas Tcheques
        17 août 2015, par yogesh
        That often producing can often be wonderful furthermore on the inside wonderful look for you may have carried out. staples printing services
        • Tablas Tcheques
          16 septembre 2015, par yogesh
          I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. Grande Prairie Dealerships
          • Tablas Tcheques
            9 octobre 2015, par yogesh
            Your blog is very cool. I am very lucky to be able to come to your weblog and I will bookmark this web page in order that I could come back another time.Keep up the good work. Hangover Cure
            • Tablas Tcheques
              15 février 2016, par yogesh
              This specific publish provides helped me to get an additional point of view. I am exploring this specific subject matter. Restaurants near me West St Paul MN
              • Tablas Tcheques
                22 avril 2016, par yogesh
                Self-esteem in relation to generating in barely this kind of phrasing. Based on physical objects, Our loved one as well as i seriously may well know the actual due to this while using the essential period excited. Japanese Food Minneapolis
            • Tablas Tcheques
              5 juillet 2016, par yogesh
              Excellent reports.. most of you awareness deciding on variations website, defend designing ! soap
          • Tablas Tcheques
            23 octobre 2015, par yogesh
            This is actually the wonderful replacement health-related besides part cures. Esteem concerning delivering this unique examine beneath. HOA Management company
            • Tablas Tcheques
              10 novembre 2015, par yogesh
              Your blog is really very interesting. I am totally impressed with your blog. So keep posting. Shotgun Repair
          • Tablas Tcheques
            18 novembre 2015, par yogesh
            We’ve got most certainly not analyze added stirring articles compared to the main one you have in front of. Adult day care
            • Tablas Tcheques
              24 décembre 2015, par yogesh
              Regularly delight in this type of fantastic write-up you might have ready if you’re. Extraordinary web site in addition to a excellent subject concept on top of that i’ve got to declare the loved one and also i obtain stunned women and men strictly currently have a look at this type of. It is excellent. Chinese Massages Bloomington
              • Tablas Tcheques
                2 janvier 2016, par yogesh
                While i definitely taking advantage of every single little bit of the product and also We’ve an individual added to discover fresh material an individual publish. salg af bil
                • Tablas Tcheques
                  19 février 2016, par yogesh
                  Take care as soon as thinking about on having this kind of option in order to take a look at this kind of, I will be fervently using this type of in addition to When i favor looking into these kinds of concern. SAP IDES remote access
                • Tablas Tcheques
                  10 mars 2016, par yogesh
                  Thanks to a brilliant effort in publishing your article. One can be more informative as this. dental website design
                  • Tablas Tcheques
                    19 mars 2016, par yogesh
                    I was very pleased to find this site. I wanted to thank you for this great read !! Cheap Disneyland Tickets
                    • Tablas Tcheques
                      26 juillet 2016, par yogesh
                      Your website is actually beautiful thanks quite definitely for the discuss. You may also to look at my own homepage perhaps possess what we similar to. height shoes
                • Tablas Tcheques
                  17 août 2016, par yogesh
                  You composed an issue that persons may realize as well as constructed this excellent specialized niche exciting for all. designated driver app
                  • Tablas Tcheques
                    19 septembre 2016, par yogesh
                    Their filled with awesome in addition to helpful factors. I have actually wanted undergo almost all in addition to wanted a great deal truth be told there. China PCB Manufacturers
                • Tablas Tcheques
                  8 octobre 2016, par yogesh
                  It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. film poster
                  • Tablas Tcheques
                    12 octobre 2016, par yogesh
                    I have explain so many article of this site in which some of them were very interesting and inspiring.This article has good title with good description. Circular Shear Blades
              • Tablas Tcheques
                25 janvier 2016, par yogesh
                This particular excellent site is very useful thus is generally which are the matter style complete in place staying described. As i additionally just like most of the opinions too. Hopeful for upcoming write-up. wedding rings Sydney CBD
                • Tablas Tcheques
                  16 juillet 2016, par yogesh
                  There are several components Everyone live knowledgeable to uncover merely immediately after overlooking your own personal awesome write-up. Cambodia Tourism
                • Tablas Tcheques
                  28 juillet 2016, par yogesh
                  Good article. An issue that is very all-around our cardiovascular system. Corporate Events Toms River NJ
                  • Tablas Tcheques
                    11 octobre 2016, par yogesh
                    We get realize protect acquiring up-to-date with regards to their particular productive characteristics in addition to protect talking about. I enjoy follow us all much more in this kind. Kind regards tons in addition to respect. Massage St Paul
                  • Tablas Tcheques
                    20 octobre 2016, par yogesh
                    To write a such style of article is really amazing, I daily read your blogs and provide my notice for that here this information is too great and for that reason interesting. Printed Poster
                    • Tablas Tcheques
                      27 décembre 2016, par yogesh
                      Great info. I love all the posts, I really enjoyed, I would like more information about this, because it is very nice., Thanks for sharing. Moderno Kids Chimeco
              • Tablas Tcheques
                12 mars 2016, par yogesh
                I’d like to be aware of a different facts about this kind of great internet site. And so you should provide myself personally this kind of accounts rapidly. Let me recognize somebody. Fraud lawyer
                • Tablas Tcheques
                  19 août 2016, par yogesh
                  I love the blog. Great post. It is very true, people must learn how to learn before they can learn. Giant Beverages ikorodu
                  • Tablas Tcheques
                    25 août 2016, par yogesh
                    This is a really super post. Must admit that you are amid the best writer I have read. I appreciate your making the effort to discuss this class of article. Pet products For Dog
                • Tablas Tcheques
                  3 octobre 2016, par yogesh
                  Really My partner in addition to when i accept your own goods the following. Appreciate it concerning producing this kind of advantageous details. low cost conveyancer melbourne
              • Tablas Tcheques
                6 avril 2016, par yogesh
                It is so interesting. I want to know some other information about this site. So please give me this news quickly. I always will be aware of you. sokiai su treneriu
                • Tablas Tcheques
                  11 juin 2016, par yogesh
                  When i essential within these text for you to execute the particular career inside of university or college, delivers identical topic whilst your own report. Esteem, superb reveal. dji phantom
                • Tablas Tcheques
                  21 juin 2016, par yogesh
                  Self-esteem these kinds of worthy blending realizing. They may be unattainable to find, nowadays develop method can certainly knowing within these types of internet pages seemingly extremely tough. Massage services charlotte
            • Tablas Tcheques
              31 décembre 2015, par yogesh
              That is truly incredible. Give thanks article author just for this. It is actually extraordinary articles or blog posts. limousine services orange county
              • Tablas Tcheques
                21 mars 2016, par yogesh
                I have found this information really fascinating. Do you think you’re enduring almost any other folks on this topic. Driving School Queens
            • Tablas Tcheques
              10 juin 2016, par yogesh
        • Tablas Tcheques
          23 février 2016, par yogesh
          Excellent post. I was checking continuously this blog and I’m impressed ! Very helpful information specifically the last part. massage spa products
          • Tablas Tcheques
            28 avril 2016, par yogesh
            Fantastic web page and a remarkable recommended theme very my wife and i considerably attain stunned to uncover this kind of. It may be remarkable. business in fujairah
          • Tablas Tcheques
            27 mai 2016, par yogesh
            This can be our own 1st stop by on your internet site. You are offering a fantastic information. Orthodontics
            • Tablas Tcheques
              21 septembre 2016, par yogesh
              Very efficiently written account. It will likely be useful to anybody whom employees it, including me. Keep up the good work - can’t wait you just read more posts. WeChat Marketing
          • Tablas Tcheques
            13 juin 2016, par yogesh
            This is a terrific article, and I would like more information if you have any. I am fascinated with this topic and your post has been one of the best I have read. dji matrice
          • Tablas Tcheques
            13 août 2016, par yogesh
          • Tablas Tcheques
            2 novembre 2016, par yogesh
            Your website is very chatty. It will be useful for all of us. You have done a work. I will come here again to inspect new updates. Thanks for posting. home health aide services
          • Tablas Tcheques
            28 mars 2017, par yogesh
            This is my first visit but i am really very impressed from this blog therefore, thanks for sharing the information. fitness equipment
        • Tablas Tcheques
          8 avril 2016, par yogesh
          I want this short article to complete our work within the school, and it has very same topic using your document. Thanks, excellent write about. Central London Escorts
      • Tablas Tcheques
        3 septembre 2015, par yogesh
        Typically enjoy everyone delivering within these text. Significantly love once more. Remarkable. apple wholesale uk
        • Tablas Tcheques
          25 septembre 2015, par yogesh
          Products comes with an amazing details details information composer aside from exceptional distinct digestion of food an overall new getting some type of reaction to look into information dwelling suggest this type of therapy linked to sorts. JDP
          • Tablas Tcheques
            13 septembre 2016, par yogesh
            Definitely great article with this particular essential healthcare information I enjoy examining your site and it has never disappointed myself. You might have a number of genuinely fascinating facts to express. sim card unlocking
            • Tablas Tcheques
              14 mars 2017, par yogesh
              There is no doubt about the best quality of this info which is very beneficial for all the visitors. Commercial Painting Perth
          • Tablas Tcheques
            20 mars 2017, par yogesh
            Nice information.. i really interest with your blog, keep it up ! commercial blind cleaning
        • Tablas Tcheques
          28 janvier 2016, par yogesh
          This particular buyer java outstanding aspects everyone offer you having your total agency due to this web site. Access Control System
          • Tablas Tcheques
            26 avril 2016, par yogesh
            Very well shown info in this posting, I prefer to learn this type of stuff. Adult Sex Games
            • Tablas Tcheques
              6 août 2016, par yogesh
          • Tablas Tcheques
            28 avril 2016, par yogesh
            We now have discovered, While my partner and i not forced to go to a extremely lovely release via the internet.. Sports Live Streams
            • Tablas Tcheques
              7 mai 2016, par yogesh
              Appreciate it for carrying this kind of option to spotlight this kind of, Now i’m fervently about it besides My spouse and i like understanding about this kind of topic. hotel in Siem Reap
              • Tablas Tcheques
                10 mai 2016, par yogesh
                The small business is really delighted concerning added essential articles or reviews by way of everyone. Stretched Canvas
            • Tablas Tcheques
              7 juin 2016, par yogesh
              Be aware along with your reports esteemed seemed overlooking created for several occasions, in conjunction with necessary to clarify Everyone persist in together with for instance your own personal designing. 乾洗
        • Tablas Tcheques
          2 septembre 2016, par yogesh
          I really enjoyed reading your article here, thanks for the good insight and keep posting more. facebook page management
          • Tablas Tcheques
            22 février 2017, par yogesh
            Thank you for presenting your points and providing this information. I have learned something about this topic. premium private wealth
      • Tablas Tcheques
        30 octobre 2015, par yogesh
        Frequently While when i don’t turn out and about tips on-line on-line internet site, nonetheless I want to display that could certain doc actually brought anybody for this. Often enjoyable write-up ! Secondary Schools in Abu Dhabi
        • Tablas Tcheques
          21 décembre 2015, par yogesh
          We now have book notable taking that approach besides I will be expecting mastering new articles. Keep up with the excellent function ! Long island DJ service
          • Tablas Tcheques
            28 mai 2016, par yogesh
            These are actually impressive ideas in concerning blogging. You have touched some good points here. brevetto droni
            • Tablas Tcheques
              6 juillet 2016, par yogesh
              At this time there genuinely invoking together with valuable. Be aware made created for dealing with the info you’ve together with internet websites. Lean meal Delivery
            • Tablas Tcheques
              14 juillet 2016, par yogesh
              Fantastic website page write-up using this type of materials, For under a fantastic in addition to at this time using your website page quite often at the moment. Invisalign Before and After
            • Tablas Tcheques
              18 octobre 2016, par yogesh
              I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. Clint Cornell Cincinnati
          • Tablas Tcheques
            3 septembre 2016, par yogesh
            A reliable informative post that you have shared and appreciate your work for sharing the information. water heater repair san diego
          • Tablas Tcheques
            16 janvier 2017, par yogesh
            I really enjoyed the quality information you offer to your visitors for this blog. I will bookmark your blog and have my friends check up here often. event management system
      • Tablas Tcheques
        19 juillet 2016, par yogesh
        This is a wonderful article, Given so much info in it, These type of articles keeps the users interest in the website, and keep on sharing more ... good luck. Printer Repairs sydney
    • Tablas Tcheques
      8 août 2015, par yogesh
      An actual designed structure would be the suitable well-liked complications to assist do remember linked with. zaislai internetu
      • Tablas Tcheques
        2 février 2016, par yogesh
        Relative to your certain remarkable relieve also greatest needs with all the current your own offering everyone remarkable specifics. You should definitely retain building. Oximetros
      • Tablas Tcheques
        12 avril 2016, par yogesh
        Take care simply for this sort of amazing proceed through !! We certainly reverted simply just compared to object. remise de jardin
      • Tablas Tcheques
        13 mai 2016, par yogesh
        Although as i uncover with your own individual man or women male or female man or women dude and in addition girls policies. Deep tissue massage St Paul MN
    • Tablas Tcheques
      23 septembre 2015, par yogesh
      A lot of people set up however blatant probably the most prosperous retains runs that unique period plan related to a lot of evidences that particulars ripen within the fact continues to be self-disciplined paragon. Ragnarok server
  • Tablas Tcheques
    19 décembre 2016, par Daikaads
    This specific purchaser java exceptional angles everybody offers you having your aggregate office because of this site. Door Access Control System
  • Dofollow Blog Comments
    28 janvier 2017, par digitinc
    I agree with you. This post is truly inspiring. I like your post and everything you share with us is current and very informative, I want to bookmark the page so I can return here from you that you have done a fantastic job Dofollow Blog Comments
  • http://www.bollywoodmoi.com/
    3 février 2017, par digitinc
  • trusted xm review
    7 février 2017, par digitinc
    XM Review, XM Reviews, XM Broker Reviews, Xm.com review, No deposit bonus. Trade Forex with XM. Trade with a Big, Fair and Human Broker. Trusted XM Review ! trusted xm review
  • top 10 quadcopter
    8 février 2017, par digitinc
    We help you to select the best quadcopter based on your needs. So you can choose the greatest quadcopter for you. top 10 quadcopter
  • forskolin benefits
    10 février 2017, par digitinc
    Truth about forskolin slim and coleus forskohlii extract. Learn about forskolin for weight loss, side effects, reviews and benefits. forskolin benefits
  • free forex technical analysis
    14 février 2017, par digitinc
    Best Forex Technical Analysis. We offer Free FX Technical Analysis in our website. Visit our website and check FX Technical Analysis, Forex Technical Analysis. free forex technical analysis
  • click here for more fashion info
    14 février 2017, par digitinc
    Hi everyone, this is place for Carven’s fashion blog. I would like to introduce the latest fashion trends and styles. If you like Carven as I do, please check out their latest collection at... click here for more fashion info
  • Carven
    18 février 2017, par digitinc
    Carven the French fashion house, is the most trendy and hottest brand now. At here you will get to received the latest news and trend style from Carven. Carven
  • Tablas Tcheques
    19 février 2017, par Daikaads
    There are a few parts everybody understandable to reveal simply instantly in the wake of ignoring your very own amazing review. Time Attendance System
  • Citizens of Humanity
    21 février 2017, par digitinc
    I’m fairly positive they are likely to be informed a great deal of new stuff here than anyone Citizens of Humanity
  • mp3skull
    22 mars 2017, par digitinc
    I really enjoy simply reading all of your weblogs. Simply wanted to inform you that you have people like me who appreciate your work. Definitely a great post I would like to read this mp3skull
  • escort bodrum
    29 mars 2017, par digitinc
    Thank you for an additional great post. Exactly where else could anybody get that kind of facts in this kind of a ideal way of writing ? I have a presentation next week, and I’m around the appear for this kind of data. escort bodrum
retour haut de page


Si vous appréciez le e-torpedo.net
participez à son indépendance, faites un don.

Contrat Creative Commonsdri.hebergement
Réalisation et conception Zala . Ce site utilise PHP et mySQL et est réalisé avec SPIP sous license GNU/GPL.
© 2005 e-torpedo.net les articles sont à votre disposition,veillez à mentionner, l'auteur et le site emetteur
ACCUEILPLAN DU SITEContact Syndiquez le contenu de ce site Admin